صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۹۶
 کمیل طیبی در گفت و گو با بصیرت

مادامی که پایه های اقتصاد کشور ضعیف باشد، افزایش قیمت ارز همیشگی خواهد بود

یک اقتصاد دان: نوسانات بازار ارز مادامی که شاخص ها و پایه های اقتصادی کشور ضعیف باشد ادامه دار خواهد بود، تنش های سیاسی فقط این روند را تسریع می کند.
«کمیل طیبی» کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل و عضو هئیت علمی دانشکده اقتصادی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، به نوسانات اخیر در بازار ارز اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت دلار و ارز های خارجی نکته تازه ای نیست و این موضوع باید از جنبه و جهات مختلفی مورد برسی قرار گیرد.

این اقتصاددان ادامه داد: امروز مجدد در بازار ارز شاهد نوساناتی  در نرخ ارز بوده ایم که ظاهراً ریشه آن تشنج ها و تنش هایی است که بدلیل برخی  اتفاقات سیاسی به وجود آمده است و با وقوع این امر دلالان و بازار سازان از آب گل آلود ماهی می گیرند.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی  کشور در وضعیت نا به سامانی  قرار دارد و ما هم اکنون در برسی شرایط اقتصادی کشور با نرخ بالای تورم ، رشد منفی اقتصاد و دیگر شاخص هایی رو به رو هستیم که دال بر همین نکته  است.

طیبی  در خصوص تثبیت این وضعیت تشریح کرد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی بعنوان اصلی ترین نهاد های اقتصادی کشور در راس امور باید در راستای تقویت پول ملی، با سیاست های اقتصادی متعدد این شاخص ها را کنترل کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه علاوه بر ضعف ساختاری اقتصاد کشور، جو روانی نیز بر بی ثباتی های بازار ارز دامن می زند اما این موضوع همراه با میزان اهمیت آن تاثیر گذار خواهد بود و غالبا این گونه موارد آثار کوتاهی دارد.

وی یاد آور شد: این بی ثباتی ها بعضاً مستمر است و ریشه در ضعف ساختاری دارد و در این بین با برخی از اتفاقات و تنش های سیاسی این امر روند جهشی پیدا کرد.

طیبی در آخر عنوان کرد: امروز سیاست و اقتصاد از یک پیچیدگی خاصی برخوردار است و این امر متناسب با برخی از اطلاعات پیرامونی در مواقعی  این پیچیدگی  قوت و در مقطعی ضعیف خواهد بود؛ متاسفانه  ساختار اقتصادی  کشور ما به شدت درگیر انحصار و رانت است و همین نقطه ضعف باعث شده که با هر اتفاق و هر تنش سیاسی ،بازار ها به ریخته و گروهی سوداگر بازار را در دست بگیرند.
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات